donderdag 13 oktober 2011

Uitlijnen met laserwaterpas

7270 km

Wat ben ik het moe om om de 800 km mijn voorbanden te vervangen of om te draaien.
En het kruipt ook in mijne portemonée ook. Ik kan niet bijhouden met banden kopen.
Dat er toch iets serieus scheelt met mijn uitlijning was al langer duidelijk. Ben dan op zoek gegaan naar een betere en gemakkelijkere manier om uit te lijnen.
Dit gevonden bij http://wimschermer.blogspot.com/2011/05/laser-voor-controleren-sporing.html
Ook 2 waterpassen besteld bij :
Link hier

Het uitlijntoestel heeft een verrassend bijkomende optie opgeleverd. nl. je kan er ook een lijn mee projecteren.
Eerst mijne fiets afgetekend in het middelpunt van mijn garage op de grond. Dan de waterpassen ertegen met gelijmde stelschroeven voorzien.
Deze waterpassen pas afgeregeld in beide richtingen. De schroeven bleken te glad te zijn. Onderkant schroeven dubbel kleefbare plakband geplakt. Tegen het glijden.
Nu blijkt dat ik de straal op zowel een punt als een recht lijn (wist ik niet) kan laten stralen. Eerst de lijnen om deze beide evenwijdig te regelen tegen de achterste muur en nadien tegen mijn poort.
Daarna de punt om de meting juist te kunnen doen. Punt is onafhankelijker van eventuele schuinstelling en meet fout in de zij.
Eerste meting kwam ik op vooraan 83 cm en achteraan 78 cm. Dus open spoor. En serieus blijkbaar. Ik had dit al eens bijgeregeld, maar nu blijkt dit toch groter te zijn dan ik dacht.
Balkopje op stang 1 toer uitgedraaid
Tweede meting vooraan 81 en achteraan 79.5
Balkopje nog 1 toer uitgedraaid
Derde meting vooraan 80 en achteraan 80.5. Beetje dicht spoor, dus dit vind ik beter.
Nu morgen test rit maken en hopen dat de snelle sleet van de banden weg is en dat mijn meet methode juist is.

Nog wat foto's:









Geen opmerkingen:

Een reactie posten